Evenementenhal Hardenberg | 20 – 22 september 2024

Welke soorten campers zijn er?

Welke soorten Campers zijn er?

Steeds meer Nederlanders raken verknocht aan het camperleven. Zo is het aantal campers in tien jaar tijd verdubbeld. En wij geven al die mensen groot gelijk, want wie wil er nou niet genieten van vrijheid, avontuur, alles bij de hand hebben en nog zoveel meer! Maar welke soorten campers zijn er allemaal en nog belangrijker: welk soort camper past het beste bij jou? In deze blog zoomen we in op 4 verschillende soorten campers.

Er zijn grofweg gezegd 4 verschillende soorten campers: buscamper, alkoof camper, integraal camper en half-integraal camper. De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) spreekt zelfs van 6 verschillende soorten, omdat zij onderscheid maken tussen een camperbus en een buscamper en nemen ook de luxueuze liner mee als campersoort. In deze blog focussen wij ons op de 4 eerdergenoemde campersoorten, omdat je deze in september ook tegenkomt op Camperbeurs Hardenberg.

Buscamper of camperbus
Een buscamper of camperbus (ook wel ‘VAN’ genoemd) onderscheidt zich door het compacte formaat. Met name bij een buscamper is de basis vaak een bestelbus, terwijl een camperbus eerder lijkt op een grote personenauto of een retro volkswagenbusje. Een buscamper is iets groter en biedt net wat meer ruimte en luxe. Vaak worden camperbusjes door mensen zelf omgebouwd tot camper en zij worden ook wel ‘vanlifers’ genoemd. Een buscamper of camperbus is ook geschikt voor dubbelgebruik: wonen & werken in een camper, ook wel bekend als ‘vanlife’.

Het compacte formaat van een buscamper of camperbus is één van de grootste voordelen. De wendbaarheid is hierdoor groter dan bij andere campersoorten, waardoor je eenvoudiger door smalle straatjes rijdt. Verder kan een buscamper of camperbus ook als alledaagse auto gebruikt worden en is de aanschaf relatief goedkoper dan een alkoof, integraal of half-integraal camper. Waar de compactheid van een buscamper of camperbus wordt geroemd, zitten er ook nadelen aan. De opbergruimte is beperkt en ze hebben vaak geen eigen sanitaire voorzieningen.

Alkoof camper
Je herkent een alkoof camper aan de grote uitbouw boven de cabine. De alkoof camper beschikt daarmee over (extra) veel slaapplaatsen en wordt dan ook wel gezien als een ideale familiecamper. Er is verder genoeg opberg- en leefruimte en er is voldoende ruimte voor sanitaire voorzieningen. De hoogte van de alkoof camper heeft ook een nadeel, want je vangt hiermee extra veel wind wat zorgt voor een hoger brandstofgebruik. De aanschafprijs van een alkoof camper is vaak duurder dan een camperbus of buscamper, maar meestal goedkoper dan een half-integraal of integraal camper.

Half-integraal camper
De half-integraal camper is een combinatie tussen een alkoof en een integraal camper. Het is ook de meest populaire campersoort. Bij een half-integraal camper lopen de cabine en de woonruimte vloeiend in elkaar over en deze campersoort is vaak geschikt voor 2 tot 4 personen. Je hebt minder hinder van een hoog brandstofgebruik, omdat de ruimte boven de cabine kleiner is dan bij een alkoof camper. De woonruimte is groot en de meeste half-integrale modellen zijn relatief smal.

Integraal camper
De integraal camper is de meest luxe camper van alle eerder genoemde campersoorten. De ruimte is daarbij het toverwoord, want je hebt met een integraal camper echt een comfortabel huis op wielen. Een ander groot pluspunt van een integraal camper is de goede isolatie door de dubbele vloer en de zijwand die helemaal doorloopt tot voor aan de camper. Verder is de keuze aan inrichting bij een integraal camper uitgebreider en er zijn ook verschillende modellen in lengte. De integraal camper beschikt over vaste slaapplaatsen, wat niet altijd het geval is bij een half-integraal camper. Boven de cabine kunnen ook extra slaapplaatsen (hefbed) gecreëerd worden. Het nadeel van de integrale camper is met name het prijskaartje, dat al snel boven €100.000 ligt.

Liner
Omdat we het toch niet kunnen laten. We nemen je even kort mee in de meest luxueuze campersoort ter wereld: de liners. Als je ze ziet rijden, lijkt het bijna magisch. De liner is groots, hoog, modieus en kost vaak meerdere tonnen tot ruim een miljoen euro. De lengte gaat al snel naar acht tot twaalf meter. Verder heb je een C-rijbewijs nodig. Maar dan heb je wel een hotelsuite op wielen, waar ook nog vaak ruimte is voor een auto die uit de buik van een liner schuift.

Deel dit bericht

Scroll naar top